Автоматика. Вам для ремонту чи для роботи?
Працювати повинні роботи, а людина має думати
Автоматизувати ворота — відмінна ідея людини розумної, що живе в XXI столітті. Відчинення та зачинення воріт — монотонна процедура, більш проста, ніж, наприклад, прання. Але пральна машинка є практично в кожному будинку, чого не можна сказати про автоматику на воротах.
Звичайно, якщо відчиняти ворота кілька разів на рік, то автоматика — це примха, досить правильно зробити ворота, щоб вони працювали навіть після тривалого простою.
Але коли ви активний користувач авто, і в родині їх декілька, автоматика на воротах необхідна.
Про те, як її вибрати, є ціла стаття, давайте загостримо увагу на брендах. Я рекомендую фурнітуру Rolling Center і автоматику CAME за безперебійність роботи, стабільно високу якість усіх компонентів і добротність поєднання механізмів. Навіть німецька автоматика гірше пристосована до наших умов.
Коли я був у Італії, мені показували екземпляри автоматики абсолютно допотопного вигляду, які пропрацювали 30 років. При тому, що завод CAME з випуску автоматики відкрився 40 років тому. Це дуже гідний результат, як на мене.
Не все те золото, що блищить
Є вітчизняні та китайські механізми, у яких, за документами, схожі параметри, а ціна — відчутно нижча. Але ось у чому сіль: китайці не соромляться завищувати характеристики своєї продукції, серед шанувальників аудіо навіть поширений жарт про «китайські вати», зазначені на упаковках із колонками та підсилювачами.
На жаль, пострадянські виробники за якістю стежать не краще китайців. Так би мовити, забули переналагодити виробництво. Раніше як було: хапай що є, завтра й цього не буде. А тепер конкуренція, асортимент, та й покупці (які негідники!) поспішають поділитися з оточуючими, якщо товар неякісний, а деякі (взагалі нахабству немає меж) скаржаться, гроші свої хочуть повернути.
Більш наочний приклад — автопром. Машина легкова: 4 колеса, двигун і кузов довільної форми, їздить дорогами. Але чомусь усі знають, якщо купив новий БМВ або Рено, то найближчі 5–7 років у автосервісі ти будеш 2 рази на рік — гуму під сезон перевзути й мастило поміняти. А при купівлі авто від ВАЗ або китайців візит на СТО лише раз на місяць — нечувана удача.
З автоматикою для воріт ситуація схожа, тільки CAME навіть змащувати не треба. А якщо зламається обладнання з Китаю, ремонт практично нереальний, лише заміна приводу цілком.
Дійшовши до факту про роботу нормальної автоматики, люди починають економити, комбінуючи хорошу автоматику CAME з фурнітурою невстановленого походження, нездатною забезпечити відчинення воріт без заклинювання. У таких умовах навіть якісний привод зіпсується від непередбачуваних навантажень і протягне не належні 10–15 років роботи, а 2–3 роки. І це за оптимістичним сценарієм.
Є й зворотні ситуації — ворота зроблені нормально, але приходить ідея: «А давайте заощадимо на автоматиці». Тут взагалі цирк починається: то трансформатор перегорить, то щітки нового двигуна зносяться за 3 місяці. Або ворота зачиняються, хоча проріз загороджений — фотоелемент вирішив побешкетувати. Буває, що движок може протекти, хоча для обладнання, що працює на вулиці, герметичність або несприйнятливість до погодних умов — обов’язкова характеристика.
Дивіться, як не треба робити
Ось приклад дешевої китайської автоматики, коли в герметичному корпусі мурахи влаштували мурашник.
У країні зустрічаються індивідууми, здатні з будь-якого механізму зробити цукерку. Саме такі Кулібіни гвинтик за гвинтиком перебирали радянський автопром, і машини починали їздити як належить. Я у захваті від таких людей.
Самостійне вдосконалення авто можна вважати раціональним: різниця в ціні — спасибі митниці й націнками — виправдовує цю працю. А перебирання китайської автоматики практично безглузде — за час, витрачений на цю процедуру, людина з таким рівнем знань і вмінь здатна заробити на комплект автоматики CAME.
Мені хочеться порадити вітчизняних виробників, і щойно хтось випустить фурнітуру або автоматику, яка здатна працювати відповідно до рівня ціни, я першим порекомендую цих хлопців.
Поки ж вітчизняні зразки, як і китайські, коштують у 2–3 рази дешевше CAME, але здатні пропрацювати без перебоїв 1–2 роки, на відміну від 10–15 років роботи італійського приводу.
Фурнітура — це окрема пісня. Направляючий профіль прямий тільки на кресленні, а китайські каретки заїдають одразу, щойно дістав із коробки, детальніше у статті «Вибір фурнітури для воріт». У будь-якому випадку вся фурнітура, яку намагаються продати дешево, — це невдала спроба скопіювати Rolling Center із низькоякісної сталі й дешевих підшипників.
Я не настільки багатий, щоб купувати дешеві речі
Оскар Уайльд
Бажання заощадити природнє, але у випадках автоматизації воріт єдиний спосіб економії без втрати якості — купити автоматику й поставити її своїми руками на відкатні або двостулкові ворота.
Економія на складових (не важливо — автоматиці, фурнітурі, ґрунтовці або фарбі) не принесе позитивного результату. Погані комплектуючі та матеріали для активно використовуваних воріт — це ремонти й заміна зіпсованих вузлів не рідше разу на рік. Наскільки частіше або рідше, залежить від везіння й температури на Марсі.
Постійні, нехай навіть дрібні, поломки призведуть не тільки до розчарування в автоматиці — «економні ворота» стануть дорожчими за нормальні за 1–2 роки, адже крім ціни за вузол потрібно заплатити за демонтаж і монтаж конструкції, звичайно, якщо не робити це своїми руками. Тому краще поставити 1 раз капітальні деталі, щоб вони працювали на совість і довго.
Сподіваюся, мої рекомендації принесуть вам користь. Удачі та хорошої роботи воріт.