Вибір шлагбаума – не так просто, як здається
- Які бувають шлагбауми?
- Підбираємо довжину стріли
- Враховуємо інтенсивність використання
- Оцінюємо способи управління відчиненням
- Вибираємо тип привода
- Яка марка шлагбаума краща?
Шлагбаум – пристрій для контролю проїзду машин. Він не приховує територію від погляду цікавих перехожих, як ворота, фізично майже не заважає проходу, проте впевнено відсікає потік прудких водіїв. У більшості випадків на стоянках, інших територіях з обмеженим доступом шлагбаум – єдине рішення для контролю трафіку.
Змонтувати шлагбаум своїми руками – це не година часу, навіть при знанні справи. Краще вручити набір фахівцям, указати місце встановлення та зайнятися контролем, щоб не мучитися та не переробляти.
Можна подумати, що шлагбаум – просто недорога заміна воріт там, де вони особливо не потрібні. Не тільки. Є у нього переваги в плані швидкості роботи й витривалості. Відчиняється шлагбаум секунд 5 або швидше, а з воротами потрібно чекати від 15 секунд до півхвилини. Те саме із зачиненням – особливо ризиковим увійти або в’їхати у ворота, що зачиняються, куди простіше.
Є моделі з майже миттєвим відчиненням, але вони й коштують відповідно, можна сказати, такий пристрій шлагбаума для невеликого житлового комплексу або дачного кооперативу недоцільний. Якщо відчиняти проїзд потрібно не тільки швидко, а й часто – тут теж виграє шлагбаум. Сотня підйомів поспіль на годину – легко, а ворота не потягнуть більше 30 циклів.
Шлагбаум має щось піднімати й опускати, тож потрібен привод. Причому автоматичний, щоб працював від дистанційного пульта, вручну й через датчики – наприклад, для зачинення одразу за пропущеною машиною, для уникнення заїзду ще одного автомобіля. Вибір шлагбаума та інших необхідних компонентів для організації контролю руху – та ще історія, зі своїми підводними каміннями, про це напишу докладно нижче.
Встановлення досить просте, у профі воно налагоджене до автоматизму, але підкованому новачкові теж легко буде навчитися.
Які бувають шлагбауми?
Під цим словом більшість розуміє конструкцію з нерухомою стійкою та стрілою, яка піднімається вгору. Це один із типів – підйомний шлагбаум. Є ще кілька варіантів.
Є варіант, коли стріла (вірніше назвати її балкою) від’їжджає в сторону – відкатний шлагбаум.
Що ще можна віднести до шлагбаумів? Різні паркувальні індивідуальні бар’єри. Якщо не всі ними користувалися, то всі їх бачили. Невелика конструкція після натискання кнопки пульта лягає на проїжджу частину, і перед вашою машиною відкривається «зелений коридор». Італійці з фірми CAME (якісна марка, про яку докладно нижче) запатентували й виробляють ще один вид шлагбаума – ланцюговий бар’єр. Цікава й красива штука: між невисокими колонами кріпиться ланцюг. В одній із колон установлений привод і блок управління. Загородження опускається пультом або датчиками.
Підбираємо довжину стріли
Під час вибору шлагбаума потрібно знати ширину проїзду, а виходячи з неї – вирахувати довжину стріли. Стріли на метри або вагу не продаються, це суцільний виріб певної довжини, який за необхідності можна вкоротити. Врахувати слід геометрію проїзду, потребу в пішохідному проході, інші габарити.
Враховуємо інтенсивність використання
Вище я сказав про спрацьовування протягом години, але класифікуються шлагбауми за циклами на добу. Більше або менше – не є краще або гірше, просто вибираєте, скільки вам потрібно. Умовно виділяють три типи:
- до 200 циклів;
- до 5400 циклів;
- до 12000 відчинень-зачинень на добу.
Для приватного господарства або в’їзду на територію жилтовариства багатоквартирного будинку витривалі й дорогі шлагбауми будуть хорошою інвестицією, протягом багатьох років вони не потребуватимуть заміни. Кількох тисяч циклів цілком вистачить. Ця ж категорія – для великих стоянок, автобаз та інших об’єктів із постійною роботою в’їзду. Ну а якщо ви вирішили оснастити шлагбаумом, скажімо, аеропорт, знадобиться найвитриваліший і безвідмовний пристрій із показником інтенсивності 100%.
Оцінюємо способи управління відчиненням
Шлагбаум повинен зручно відчинятися та зачинятися. Реалізувати це можна по-різному. Найочевидніше – це пульт радіоуправління або черговий із кнопкою. Можливе обладнання системою проїзду за допомогою магнітної картки.
Шлагбауми бувають різні
Автоматичні засоби – фотоелементи, індукційна петля, відеокамера. Фотоелементи розташовуються на окремих стійках, це потрібно врахувати під час розрахунку габаритів усього шлагбаумного «господарства». Узагалі, фотоелементи строго обов’язкові з погляду безпеки, із ними стріла не опуститься на машину, що проїжджає.
Індукційна петля – магнітний датчик під асфальтом у зоні стріли. Детектує проїзд машини. Машина проїхала – шлагбаум зачинився, «хвости» не пускаємо. Крім того, індукційна петля реагує тільки на автомобілі, тому охочим до халяви не вдасться пропустити низку машин, перекривши рукою фотоелементи.
Найбільш інтелектуальний спосіб – відеокамера з визначником номерів. Сторонній не проїде, і пульта не треба, ось тільки номери бувають різні, а також чисті або брудні. Для статистики – відмінна система. Для контролю доступу – ненадійна, і коштує 2000–3000 євро.
Вибираємо тип привода
Усього їх два – гідравлічний і електромеханічний. Начебто плюс, що гідравліка більш зносостійка, гідропривод і пружина не зазнають такого тертя і нагрівання, як електричний двигун. Але користуватися нормально гідравлікою можна тільки влітку. Різні склади робочої рідини по-різному реагують на холод, але за сильних морозів мастило густішає. Тому й не поширена гідравліка на нашому ринку. Також часто чую нарікання на гідравліку й у спекотну пору року – через зміни властивостей гідравлічного мастила під впливом температури.
З електромеханічними таких проблем немає, якщо, звичайно, під час покупки ви перевірили температурні вимоги. Якщо вказано -20 °С, а на вулиці трапиться -30 °С (що рідко, але буває у нас), ризикуєте залишитися з неробочим шлагбаумом. Основна проблема електродвигунів – перегрів, але якщо ви не спокуситеся купити дешевого «китайця» і не поставите слабенький шлагбаум на занадто інтенсивну смугу пропускання, самостійно піднімати стрілу шлагбаума з достатньо безглуздим виглядом вам не доведеться. На ринку є «італійці» CAME, NICE, численні китайські вихідці, «росіяни» Doorhan, AN Motors, GANT.
Яка марка шлагбаума краща?
Вище я писав про свій вибір – віддаю перевагу італійському виробникові CAME. Чому так склалося та чому за фактом їхні моделі найбільш ходові в країні? Справа в комбінації всіх потрібних характеристик при збереженні адекватних цін. З іншими виробниками – хоча б за одним параметром, але мимо цілі.
Отже, шлагбаум може бути оснащений непоганим приводом. Але він стоїть на відкритому повітрі, з вологістю та опадами, гниє в корпусі без оцинковки, виходячи з ладу років за три. Особливо актуальний такий прогноз для зразків китайського виробництва. До таких належить і начебто італійський продукт NICE – частина виробничих потужностей компанії знаходиться в Китаї. Та й у європейського NICE є слабкі місця – його моделі корпус мають нормальний, інші характеристики теж на рівні, а ось цикли роботи скорочені.
Стежте за працездатністю шлагбаума, інакше хтось може оскаженіти
Якщо я вже поставив завдання порадити хороший шлагбаум – опишу конкретні, найбільш ходові у продажу й привабливі за характеристиками моделі. Профі ділять модельний ряд CAME на «класичні» та «нові». Зрозуміло, що він із часом оновлюється, але перевірені роками варіанти гіршими від цього не стають.
Класичні моделі CAME Gard G3250 зі стрілою 4 м і G6500 на 6 м надійні й невибагливі, все як треба. Оптимальні для великих стоянок на вокзалах, у аеропортах і т.д. Швидкість відчинення регулюється від 4 до 8 секунд. Привод пригальмовує перед кінцевими положеннями, економлячи механічний ресурс редуктора. Механіка та інші частини – з добротних матеріалів. Корпус оцинкований і покритий порошковою фарбою. Стріла алюмінієва, може бути круглою або овальною з LED-елементами для підсвічення. Раніше фарбували в чорний і помаранчевий, тепер змінили забарвлення під колір українського прапора.
Нове покоління: G4040 – довжина стріли до 4 м і G2080 – 8 м. Не менш надійні шлагбауми з цікавим дизайном. Ходовий сірий колір, світлодіодне підсвічення вигідно виділяють їх на тлі конкурентів. Технічно відрізняються від класичних моделей, мають інтелектуальну систему управління приводом. Надійність і невибагливість також на найвищому рівні. Розраховані на інтенсивне використання.
Техніку CAME я беру в цього постачальника. Давно спрацювалися, там же можна отримати докладні консультації, ці хлопці постійно в курсі новинок і досконально знають механіку.
Потрібна консультація щодо встановлення? Телефонуйте майстру